'Kijken, kijken, niet kopen!' - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Britt Pruijsers - WaarBenJij.nu 'Kijken, kijken, niet kopen!' - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Britt Pruijsers - WaarBenJij.nu

'Kijken, kijken, niet kopen!'

Door: Fleur & Britt

Blijf op de hoogte en volg Britt

28 Januari 2014 | Turkije, Istanbul

Hi lieve mensen,

Gisteren was het dan eindelijk zo ver! De reis naar Istanbul kon beginnen. Om 3 uur (veel te vroeg) ging de wekker om naar Schiphol te vertrekken. Na veel knuffels en toch wel wat traantjes kon ons avontuur beginnen. Obstakel nummer 1 begon al bij de douane, die ons vriendelijk vroeg of we een laptop bij ons hadden en deze er ‘even’ uit wilden halen. Tuurlijk zaten deze onderin in onze koffer, dus hup alles eruit. En dan alles er weer in doen (wat natuurlijk niet meer pasten). Na heel de rij op te hebben gehouden, konden we eindelijk het vliegtuig in.

Aangekomen in Istanbul, hebben we een bus richting Taksim en vanuit Taksim een taxi naar ons Hostel voor de komende week gepakt. De eerste indruk van de stad is CHAOS. Iedereen rijdt wanneer en waar hij wil en als voetganger moet je maar opletten dat je niet ondersteboven wordt gereden.

Bij het inchecken bij ons Hostel, kregen we gelijk Turkse thee met een koekje (het heeft een naam) echt super vriendelijke mensen! Daarna zijn we als verdwaalde toeristen de buurt gaan verkennen. De Blauwe Moskee, Hagia Sophia en de Topkapi Palace zitten echt om de hoek. Hier hebben we onze ogen een tijdje (in de regen) uitgekeken. Na al deze nieuwe indrukken zijn we in een café iets gaan drinken. Uit onze onwetendheid gingen we recht tegenover de bar zitten, wat achteraf niet zo slim was. Écht al het personeel (van het mannelijke geslacht) staart je aan en dan niet een beetje staren, maar echt héél de tijd. Daarna zijn we vroeg ons bedje ingekropen om vervolgens al weer heel vroeg wakker te worden van een boormachine (ons Hostel zit net naast een bouwval wat ze aan het verbouwen zijn).

Vandaag zijn we opzoek gegaan naar Bigbazaar, die ook zowat naast de deur bleek te zitten! Zoiets als de Bigbazaar hadden we alle twee nog nooit meegemaakt. Écht mega groot en honderden, nee sorry, duizenden winkeltjes boven op elkaar. Voor elk winkeltje staan mannen die je ALLEMAAL aanspreken om hun producten aan te smeren, super irritant. Het beste is naar de grond kijken en ze allemaal negeren. Wat wel leuk is, is dat wanneer je zegt dat je Nederlands bent ze allemaal gelijk zeggen: ‘kijken, kijken, niet kopen’. En daar hadden ze inderdaad gelijk in, want na al dat irritante gevraag van ze hadden wij ook echt geen zin meer om überhaupt iets te kopen.

Na de drukke bazaar kwamen we op straat een winkel (een kleed op de grond met heel veel tassen erop voor 10 TL = 3 euro) tegen. Hier hebben we vervolgens een kwartier staan zoeken naar een ‘mooie’ tas, omdat Fleur graag een ‘gewone’ tas wilde. 100 tassen later en na ontzettend veel getwijfel heeft ze dan toch eindelijk een tas gevonden (FOTO’S VOLGEN). (en wat voor een -.-)

Hierna zijn we met de tram naar Taksim gegaan, het wel bekende protestplein. Dat het een protestplein is, werd ons gelijk duidelijk. Echt super veel politie stond rond het plein. Bij een beeld (die in het midden van het plein staat) mocht je niet in de buurt komen. Wij als nieuwsgierige meiden, wilden graag weten waarom we daar niet mochten komen (al wisten we dat natuurlijk allang een beetje). Het antwoord was dat het plein alleen vandaag ‘dicht’ was, maar dat we wel een foto mochten maken (jippie?)! Toen we vroegen of dit met een protest te maken had, knikte hij voorzichtig ja (oftewel het kwam erop neer dat hij daar niet over mocht praten). Aan het Taksim plein zit een super drukke en lange winkelstraat waar we ons de rest van de middag hebben vermaakt. We kwamen even helemaal tot rust in de Mango en H&M, omdat je hier niet gelijk wordt aangesproken als je naar een product kijkt.

In tegenstelling tot het oude gedeelte Fatih, waar ons hostel ligt, zijn de mensen bij Taksim een stuk moderner, veel jongeren en je ziet ook gewoon vrouwen op straat. Wij staan er namelijk echt van te kijken hoeveel mannen hier zijn!! Het is duidelijk een mannencultuur want er is in Fatih echt weinig vrouw te vinden.

Maar goed, na de hele winkelstraat uitgelopen te hebben kwamen we aan bij de Galata Tower. We zijn er nog niet op geweest, wat we overigens wel van plan zijn. Het uitzicht blijkt super mooi te zijn, dus we zijn benieuwd! Helemaal aan het einde van de straat, kwamen we uit bij de brug die we zochten. Deze brug staat bekend om al de vissers die erop staan! Serieus heel de brug staat vol met mensen die hun hengeltjes in de Bosporhus hangen en vervolgens vis vangen om ’s avonds in hun eet tentje te verkopen. Ik (Fleur) heb een vis mogen aaien :D, haha wat een beleving zeg.

Ondertussen rammelde onze maagjes alweer dus zijn we wat te eten gaan zoeken. Of nouja zoeken… de mensen zochten ons meer eigenlijk. Natuurlijk werden we rond het avond eten niet meer aangesproken met: Real kashmire, beautiful ladies. Maar met: ladies, nice food, here, i’m next! Hoe meer mensen begonnen te praten, hoe minder trek we kregen. Totdat we een leuk tentje tegen kwamen waar ze gevulde, gepofte aardappel verkochten. Twee Turkse meisjes die blijkbaar Nederlands spraken raadde ons het zeker aan een te proberen, dus dat hebben we toen ook maar gedaan. We konden onze gepofte aardappel zelf vullen met allerlei groentes, rauwkost, salades en sausjes. Super leuk concept en het smaakten heerlijk!

Nu zitten we lekker gedoucht en omgekleed beneden in het hostel te chillen, met een Turks theetje erbij. Goed vertoeven dus. Morgen gaan we ons voor het eerst richten op het zoeken van een woonruimte in de buurt van onze universiteit (niet geheel onbelangrijk). Dat waarschijnlijk ook weer een hele ervaring wordt, dus jullie horen snel van ons!

Kus Fleur & Britt

• 28 Januari 2014 - 20:28

Christy:

Mehhhhh ik mis jullie nu alleen maar meeeer! Ik kan echt niet wachten om een x langs te komen! Ik kan wel een mannenstad gebruiken ghehehe. Veel plezier meiden! Succes met woonruimte zoeken, hopelijk is t snel gebeurd en hebben jullie nog veel tijd om te chillen voordat schooltje begint! I love youuu!!!

• 28 Januari 2014 - 20:37

Sam:

Ah wat een leuk verslagje ladies! Echt mega leuk zelfs haha! Super veel succes en geniet ervan!:) hele dikke knuffel van mij!

• 28 Januari 2014 - 20:43

Papa Christ:

Hé Brittje ... en natuurlijk Fleur,
    We lezen het al, lekker de toerist uithangen. Komen de foto's ook nog? Wil die foto van de vis wel zien. Zijn benieuwd naar de nieuwe avonturen van BriFle.

• 28 Januari 2014 - 20:54

Yvonne Vd Toorn:

Aah meiden! Dat klinkt als een goed, hectisch begin! Ik ga jullie zeker volgen! Succes morgen:) xx

• 28 Januari 2014 - 21:16

Chrissy Selten:

Hee Fleur en Britt,

Het klinkt echt zo gaaf. Een totaal nieuwe cultuur, dus wel even wennen! Ik ben super benieuwd om al jullie verhalen te horen, dus we gaan zeker 'n keertje skypen! Mochten jullie nog tips hebben (oké ik ga naar een totaal ander land, maar je weet maar nooit), ze zijn altijd welkom!

xxx

• 28 Januari 2014 - 22:16

Laura V B:

Hallo,
    Wat gek he dat je zoveel indrukken meteen hebt. Ik ben er een tijdje terug ook geweest en herken echt precies wat jullie schrijven haha.
    Zo Fleur kennende komt ze aan het eind van jullie reis met honderden tassen terug, als die ondertussen niet al gesneuveld zijn haha.
    Ik hoop dat jullie je over een paar dagen/weken niet meer de toerist gaan voelen maar meer inwoners haha, aar er zijn nog zoooooooveel andere leuke dingen daar te ontdekken dat ik bang ben dat je dat niet eens binnen een jaar allemaal kent.
    Geniet ervan!

Liefs

• 28 Januari 2014 - 22:16

Dionne:

Hey fleur!!

Al veel gedaan en gezien lees ik!
    Super leuk! Geniet er van!

Xx dionne

Ps: dat eettentje heet leman kultur

• 29 Januari 2014 - 19:20

Marie-Louise:

Hoi Britt
    De grote reis is begonnen, geniet ervan, studeer ze, maak plezier let op elkaar en maak veel mooie foto's!
    Pas ik ondertussen een beetje op ons Angelieneke.....

Kus Wies

• 02 Februari 2014 - 15:10

Jolanda W:

Nou meiden ondertussen al lichtelijk gewend aan alle hectiek van de grote stad. Het is wat hé Fleur als je met Britt op reis bent, moet je meteen weer naar een dokter. ;-( Geniet van alle indrukken want voor je het weet is het "normaal" en ben je eraan gewend. Britt beterschap.XxX